REGULACE

Regulačními zásahy je výkonnost kompresorů přizpůsobována množství
odebíranému technologickým procesem, tak aby nedocházelo k nepřípustnému kolísání
tlaku ve výtlačném potrubí. To je sice jištěno pojišťovacími ventily na všech stupních, ale
nežádoucí odfukování do okolí znamená ztráty energie a při vadné funkci pojišťovacích
ventilů hrozí nebezpečné stoupnutí tlaku.
Podle přizpůsobivosti stroje požadavkům spotřebiče je regulace plynulá, stupňovitá
nebo dvoupolohová.
Hospodárnost jednotlivých regulačních zásahu je dána změnou provozního režimu
celého soustrojí, kompresoru i motoru. Nelze proto z tohoto hlediska hodnotit jen změny v
ekonomií samotného kompresoru.
Výkonnost kompresoru je vyjádřena již známým vztahem
a její regulace je možná změnou všech veličin, vyjma teplotního součinitele λT .

 REGULACE ZMĚNOU OTÁČEK
Plynulá regulace změnou otáček je nejhospodárnější a z hlediska konstrukčních
úprav pístového kompresoru nejjednodušší. K zajištění předepsané nerovnoměrnosti chodu
stroje postačí zvýšení hmotnosti setrvačníku, který musí být dimenzován na nejnižší otáčky.
Výkonnost i příkon odpovídá regulovaným otáčkám. Hydraulické ztráty při snížených
otáčkách rychle klesají, netěsnosti pracovního prostoru však rostou. Změna účinnosti motoru
odpovídá poklesu jeho zatížení.
Velké pomaluběžné kompresory této regulace nevyužívají. Rozsah regulace je
omezován použitým pohonem. Pro výraznou změnu otáček (až na 60 %) lze k pohonu
středně velkých i malých, zpravidla mobilních kompresorů použít naftové motory. Parní
motory se již v technické praxi téměř nevyskytují. Regulované elektromotory jsou dosud
drahé, takže u kompresorů poháněných elektromotorem se využívá ke změně otáček
převážně jen regulace dvoupolohová, zastavováním a spouštěním. Pro nutné snížení četnosti
regulačních zásahů se vyžaduje nezbytná akumulační schopnost spotřebiče, kterou můžeme
ovlivnit velikostí větrníku (zásobníku) za kompresorem.
V posledním desetiletí díky frekvenčním měničům a novým typům usměrňovačů pro
stejnosměrné motory je tento způsob použitelný u malých rychloběžných kompresorů, pro
velký rozsah změny otáček v rozmezí např. 700 až 2000 min-1. Poněvadž se však zpravidla
nejedná o kompresory s dlouhodobým provozem je tento způsob zbytečně nákladný.
Nejčastěji se nyní s touto regulací setkáváme u šroubových kompresorů.

REGULACE ZMĚNOU ŠKODLIVÉHO PROSTORU
Tato regulace spočívá ve zvětšování škodlivého prostoru přiřazením reduktoru. Na
obr.51 je přídavný škodlivý prostor s plynulou změnou objemu. U moderních strojů se
používá stupňovitá regulace postupným připojováním menších, hydraulicky ovládaných
reduktorů s konstantním objemem. Regulačním zásahem se prodlužuje expanze do
pracovního prostoru (p - V diagram na obr. 52) a současně se snižuje expanzní součinitel
λv . Poněvadž energie potřebná na vtláčení plynu do škodlivého prostoru se z převážné části
vrací při expanzi zpět na píst, je to regulace energeticky výhodná.

REGULACE ŠKRCENÍM
Regulace škrcením vede ke snížení tlaku p1 plynu v pracovním prostoru na
konci sacího zdvihu. Vliv tohoto regulačního zásahu na výkonnost kompresoru (p - V diagram
na obr. 53) signalizuje změna tlakového součinitele λp a v důsledku zvyšování vnitřního
tlakového poměru též změna expanzního součinitele λv . Z ekonomického hlediska je to
regulace sice jednoduchá, ale nehospodárná, proto se používá jen u malých agregátů.
Zvláštním případem této regulace je vyřazení kompresoru z činnosti úplným
uzavřením sacího hrdla.

REGULACE PŘEPOUŠTĚNÍM
Regulace přepouštěním vzduchu do okolí u vzduchových kompresorů nebo obtokem
zpět do sání (u plynových kompresorů) se vzhledem na ztráty energie používá
jen malých jednotek v krátkodobém provozu.

REGULACE ODTLAČOVÁNÍM SACÍCH VENTILŮ
Po odtlačení ventilové desky sacího ventilu zvláštním zařízením na počátku
komprese část plynu proudí zpět do sání (obr. 56). Doba odtlačení ventilu může být
měnitelná, takže regulace je plynulá. Při trvalém odtlačení (obr. 57) běží kompresor
naprázdno. Pomocí tohoto zásahu můžeme u víceválcových kompresorů dosáhnout
stupňovité regulace postupným vyřazováním jednotlivých válců z provozu. Tím dochází ke
změně zdvihového objemu kompresoru Vz

REGULACE ODTLAČOVÁNÍM VÝTLAČNÝCH VENTILŮ
Odtlačováním desky výtlačného ventilu na počátku sacího zdvihu se válec plní již
jednou zkomprimovaným plynem.
U vícestupňových kompresorů můžeme do jistých mezí regulovat jen první stupeň.
Poněvadž současně se snižováním výkonnosti klesá i tlakový poměr na prvním stupni,
přetěžují se neregulované stupně a je nutný regulační zásah na všech stupních, zpravidla
kombinaci dříve uvedených způsobů.