PŘÍKONY KOMPRESORŮ

Práce potřebná k pohonu kompresoru za čas je příkonem pohonu, který společně s
převodem a kompresorem vytváří soustrojí, dodávající do spotřebiče plyn o požadovaných
parametrech. Na obr. 3 je schéma soustrojí s kompresorem pístovým, na obr. 4 s
kompresorem dynamickým. V obou případech je naznačeno přímé spojení kompresoru s
motorem bez převodu. Příkon motoru je vzhledem k tomu, že se k tomu účelu nejčastěji
využívá elektromotorů, označen Pel.

Výkon elektromotoru Pel je příkonem kompresoru Psp na spojce. Je proto o ztráty
(rozptyl energie vznikající v elektromotoru) Z& el menší.
Z energetické bilance
Pel = Psp + el Z& lze odvodit vztah
Měrné ztráty zel v závislosti na odebíraném výkonu popisují průběh účinnosti (viz
obr.6), který zjišťují výrobci na zkušebnách. Pomoci účinnosti elektromotoru lze z
naměřeného příkonu elektromotoru vyhodnotit spojkový příkon. Je-li mezi motor a kompresor
zařazen převod, nutno zvážit i jeho účinnost p η , takže:
Psp = Pel . el η . p η [kW]

Účinnost převodů klínovými řemeny bývá v rozmezí 90 až 94%, ozubené řemeny
dosahují až 99%.
Uložení rotorů kompresorů lopatkových a rotačních i klikového mechanizmu strojů
pístových je doprovázeno ztrátami mechanickými zm. Ty závisí na typu, uspořádání a kvalitě
provedení, montáže i mazání kompresorů. K mechanickým ztrátám se přičítá práce potřebná
k pohonu čerpadel olejových i chladicích a také práce potřebná k pohonu ventilátoru u strojů
vzduchem chlazených.
Příkon přivedený na píst nebo na hřídel kompresorů dynamických se nazývá
příkonem vnitřním Pvn, u pístových kompresorů též příkonem indikovaným Pin. Poměr příkonu
vnitřního a spojkového je účinnost mechanická ηm .
Úprava názvosloví u pístových kompresorů se odvíjí od přímé souvislosti mezi
plochou indikátorového diagramu a indikované (vnitřní) práce Ain.
Příkon předávaný dopravovanému plynu Pd je součtem zvýšení jeho měrné energie
tlakové apol a kinetické ak. U objemových kompresorů není zvýšení kinetické energie
podstatné, zanedbává se.