RADIÁLNÍ TURBOKOMPRESORY

Ke zvyšování tlaku a rychlosti plynů při průtoku pracovním prostorem rotoru dochází
kontinuálně změnou hybnosti proudů. Kinetická energie se následně ve statoru s části mění
na energii tlakovou.
Dynamický způsob stlačování vyžaduje vysoké obvodové rychlosti oběžných kol
110 až 380 m.s-1 s otáčkami 3000 až 80000 min-1, což vyžaduje pohon přes převod „do
rychla“ s vysokou hladinou hluku. Po dynamickém vyvážení rotoru mají turbokompresory
velmi klidný chod, jednoduchou obsluhu a údržbu, dlouhou životnost, malé opotřebení
činných části. Stlačovaný plyn není znečisťován olejem. Výkonnosti radiálních
turbokompresorů (RTK) se pohybují v rozmezí 1000 až 100000 m3.h-1, dosahují tlakových
poměrů σc = 20, vyjímečně 80.