ZÁKLADNÍ TYPY PÍSTOVÝCH KOMPRESORŮ

LEŽATÉ KOMPRESORY
jsou nejstarším druhem pístových kompresorů, při jejichž konstrukci byly aplikovány
zkušenosti ze stavby parních strojů. Nízké otáčky, omezené nedokonalým vyvážením
setrvačních sil a momentů, vyžadují rozměrnou, robustní konstrukci i půdorysně rozlehlé
strojovny. Stavební výšky jsou však i u několikastupňových strojů malé. Krátkým spojovacím
potrubím lze odlučovače i chladiče umístit do sklepních prostorů pod úroveň stroje, čímž se
vytvoří předpoklady pro snadnou obsluhu a údržbu. Tyto stroje mají dlouhou životnost. Dnes
se ležaté kompresory vyrábějí jen jako laboratorní stroje pro velmi vysoké tlaky a malé
výkonnosti.

STOJATÉ KOMPRESORY
Snaha zlevnit výrobu zvyšováním otáček vedla ke konstrukci stojatých kompresorů
podle vzoru spalovacích motorů. Víceválcové uspořádání umožňuje lepší vyvážení
setrvačních sil i momentů.
U vícestupňových kompresorů však značně narůstá výška strojovny, která musí umožnit
vertikální demontáž pístů včetně dlouhých pístnic. Poněvadž příslušenství stroje bývá
umísťováno na jednotlivé části stroje, přístup k ventilům
a ucpávkám je obtížnější než u strojů ležatých. Proto se
stavějí zpravidla jen jako nízkotlaké, jedno až
třístupňové stroje stacionární (na obr.7 je dvoustupňový,
vzduchem chlazený stojatý kompresor 2 DVK 65-V,
stlačující 18 m3 plynu za hodinu na 3,5 MPa), nebo
pojízdné. Často se používají pro speciální účely jako
kompresory bezmazné, plnicí, kyslíkové, membránové
atd.

V tlakovzdušných kompresorových stanicích se uplatňují dvoustupňové kompresory DSK,
které se vyráběly v ČKD jako dvou až čtyřválcové stroje s výkonnosti 1 000 až 3 600 m3.h-1.
Tyto stroje dosahují účinnosti it,el η = 0,6 při celkovém tlakovém poměru σ c = 9.
Novodobé bezmazné typy stojatých kompresorů pracují s malou spotřebou oleje, přičemž
zcela odpadá mazání válců i zařízení k odlučování oleje. Dodávaný vzduch je naprosto čistý,
bez jakýchkoliv stop oleje z mazaných částí stroje, takže exploze oleje je vyloučena.

KOMPRESORY BOXEROVÉ

spojují přednosti obou předchozích typů. Osy válců jsou horizontální a ke každému
zalomení hřídele je přiřazena dvojice pístů pohybujících se proti sobě (obr. 11). Takto jsou
vytvořeny předpoklady pro úplné vyvážení setrvačních sil a při vhodném uspořádání i
setrvačních momentů. Vyvážení setrvačních sil a momentů umožní až trojnásobné zvýšení
otáček proti pomaluběžným ležatým strojům starší konstrukce.

ÚHLOVÉ KOMPRESORY

mají válce s vodorovnými i svislými osami. Zalomení klikového hřídele přesazené o
90° umožní dobré vyvážení setrvačních sil a úsporu půdorysné plochy. Podobně jako
boxerové kompresory i tyto typy se vyznačují klidným chodem. Stavějí se také v bezmazném
provedení.